БРАНИСЛАВ
Ј. БИЛЕН,
редовни члан
АИНС од 2000. године,
редовни
професор у
пензији
Машинског
факултета
Универзитета
у Београду,
рођен је 16. октобра
1931. године у
Краљеву, од
оца Јураја и
мајке
Драгославе,
рођ.
Ранитовић.
Гимназију је
завршио у
Осијеку, а дипломирао
је 1956. године на
Бродограђевном
одсеку
Факултета
стројарства
и бродоградње
у Загребу.
Докторирао
је на
Машинском факултету
у Београду 1974.
године са
темом „Квантитавна
анализа
облика
сапнице као
елемента
бродског
пропулзивног
органа”. По
завршетку
студија
кратко је
радио у
Институту за
бродску
хидродинамику
у Загребу, а
затим
двадесет
година (1956-1976) у
Бродоградилишту
„Тито”
(касније
„Београд”) у
Београду, 24
година у Институту
техничких
наука САНУ са
1/3 радног времена
од 1976. до данас, 15
година на
Машинском
факултету –
од 1982. до 1997. године.
У
Бродоградилишту
„Тито” био је
главни конструктор,
шеф
Пројектног
бироа и технички
директор. У
Институту
техничких
наука САНУ
био је
директор од 1981.
до 2001. године. На
Машинском
факултету у
Београду,
изабран је за
ванредног
професора 1982. а
1987. године за
редовног
професора. На
истом факултету
је био шеф
Катедре за
бродоградњу
од 1987. године.
Редовни је
члан ИАЈ и
Друштва бродограђевних
инжењера и
техничара,
као и главни
и одговорни
уредник часописа
„Пловни
путеви,
бродоградња
и бродарство”.
Од примљених
признања
треба поменути:
Октобарску
награду
града
Београда за 1965.
годину, за
увођење
потискивачке
технологије
у
Југославији,
Плакету
„Крилов” (СССР) за
успешно
пројектовање
лучких
реморкера 2300
КС 1969. године и
Плакету ЈРМ
за
пројектовање
брода
„Спасилац” 1976.
године.
Ожењен је и отац двоје деце.
Објавио је 85 научних и стручних радова и три монографије. Одјеци радова у научној јавности и пракси садржани су у знатном броју цитата других аутора и преко 40 сопствених цитата или цитата блиских сарадника. У инжењерске доприносе проф. Билена треба убројати пројекте бродова који су према његовим пројектима и под његовим надзором изграђени у нашим речним бродоградилиштима и који су у 90% случајева били испоручени иностраним купцима. Према евиденцији коју воде бродоградилишта ових бродова је било преко 800, за које је израдио око 200 пројеката. За сложеније типове бродова, водио је и производњу и вршио примопредајне пробе.
Од научних доприноса проф. Билена треба истаћи: теоријску анализу утицаја линеаризованих профила на перформансе сапнице, примену МХД пропулзије на бродовима и теоријски развој хидростатичке трансмисије главног погона на бродовима. Од значајнијих пројеката бродова наводимо пројекте потискивача снаге од 350 до 2500 kW, пројекте морских теретних бродова носивости од 1000 до 5000 тона, морских реморкера снаге од 1700 kW (по којима је изграђено преко 120 бродова), бродова техничке флоте и помоћних бродова за експлоатацију нафте на мору и слично. Најзначајнији пројектански успех проф. Билена је пројектовање лучких тегљача од 1700 kW. То су, колико је познато из литературе, први лучки реморкери у свету изведени као једнопропелерни са окретним сапницама и посебно конструисаним стабилизаторима. Погонски део је конципован као двомоторни који преко пнеуматских спојница и редуктора са два улаза и једним излазом погоне пропелер променљивог корака. Овај лучки тегљач (израђено их је 120 за различите иностране наручиоце), иако једнопропелерни, поседује изванредне пропулзивне и маневарске особине, тако да је ушао у литературу као јединствени пример.
Руководио је израдом две магистарске тезе и две докторске дисертације. Учествовао је на преко 20 научних и стручних скупова. Његова најзначајнија патентна решења су: фрикциона хидрауличка папучаста спојница, уређај за уредно слагање челичног ужета на добошима витала, хидростатички погони и хидростатички навигатори и хибридни пропулзивно-маневарски систем.
BRANISLAV J. BILEN, Full Member of AESS from 2000, Professor Emeritus of the Faculty of Mechanical Engineering, was born on October 16, 1931 in Kraljevo, by father Juraj and mother Dragoslava, born Ranitović. He completed high school in Osijek and received his B.Sc. degree in 1956 at the Department of Naval Architecture, Faculty of Mechanical Engineering and Naval Architecture in Zagreb. He obtained his Ph.D. degree in 1974 from the Faculty of Mechanical Engineering, University of Belgrade, for the thesis titled “Quantitative Analysis of the Shape of Nozzle as an Element of the Ship's Propulsive Organ”. After graduating, he worked for a short time in the Institute for Ship Hydrodynamics in Zagreb and then for 20 years (1956-1976) in the Shipyard “Tito”, later “Belgrade”, 24 years in the Institute of Technical Sciences of the Serbian Academy of Science and Arts (SASA) with a 1/3 working time since 1976, and 15 years at the Faculty of Mechanical Engineering, University of Belgrade (1982-1997). At the Shipyard “Tito” he was the Main constructor, Chief of the Design Office and Technical Director. In the Institute of Technical Science SASA he was Director from 1981 to 2001. At the Faculty of Mechanical Engineering in Belgrade, he was elected associate professor in 1982 and full professor in 1987, and he has been there head of the Chair of Naval Architecture since 1987. He is a full member of the Yugoslav Engineering Academy and the Society of Naval Architects and Technicians, as well as the Editor in chief of the journal “Shipbuilding, Shipping and Waterways”. Of the awards he received one should mention the October Award of the City of Belgrade for 1965 for the introduction of pushing technology in Yugoslavia, “Krilov” Medallion (USSR) for the successful designing of the harbor tugboats 2300 HP in 1969 and Yugoslav Navy Medallion for design of the ship “Submarine Salvage Boat” in 1976, etc. He is married and father of two children.
He published 85 scientific and professional papers, mostly in national and significant international journals, and 3 monographs. The reverberation of his works in the scientific public and practice is represented in the significant number of citations by other authors and more than 40 citations of his own or his close colleagues.
Professor Bilen's contribution to engineering includes designs of ships built in our shipyards and, in 90% of cases, delivered to foreign customers. According to the shipyards' records, there were more thаn 800 different vessels for which he made almost 200 design solutions. Besides designing, for more complicated types of ships, he led the production and executed trial trip testing. His most important contribution to science includes “Theoretical Analysis of the Influence of the Linear Profiles of the Simplified Nozzle”, “Application of MHD on Ship Propulsion” and “Theoretical Development of Hydrostatic Transmission of a Main Drive on the Ships”. Among the most important ship designs are the push boat of the installed power from 350 to 2500 kW, the maritime cargo ships tonnage from 1000 to 5000 tons, harbour tugboats with a power from 1700 kW (by which designs were build more than 120 ships), technical fleet ships, and auxiliary ships for oil recovery from the seabed.
The most important designing success of Professor Bilen is the design of harbour tugboats of 1700 kW. As a matter of fact, as much as is known from the literature, they were the first tugboats in the world made as a single screw revolving nozzles and especially constructed stabilizers. The driving system concept was based on a double engine strews pneumatic clutch and reduction gear with two inlet and one outlet and CPP propeller. There were 120 of these harbour tugboats made and delivered mostly to foreign customers. In spite of the single propeller, this tugboat design has excellent propulsive and manoeuvring characteristics and it has been included into the professional literature.
He surveyed the work on two M.Sc. and two Ph.D. theses. He participated at more than 20 scientific and professional conferences. His most outstanding patents are: friction hydraulic shoe-like clutch, automatic rope-settling device for winches drums, hydrostatic drive and hydrostatic navigator and hybrid steering propulsive system.