ТОМИСЛАВ ДРАГОВИЋ, редовни члан Академије инжењерских наука Србије (АИНС) од 1999. год., је рођен 17.02.1937. године у Прибоју, Србија, националност Србин, отац Драгомир, мајка Стана Јованчевић. Основну школу и гимназију завршио је у Београду. На Машински факултет Универзитета у Београду уписао се 1956. године. Дипломирао је на Ваздухопловном одсеку 1961. године. По завршетку редовних студија изабран је за асистента на Катедри за аеротехнику Машинског факултета. Ожењен је и има двоје деце, супругу Милицу и децу Данијелу и Вука. Године 1964. био је на научној специјализацији у Институту "Institul de mecanica aplicate" румунске академије наука. Под руководством академика Е. Царафоила изучавао је струјање у ударним цевима. Октобра 1967. године одлази као стипендиста француске владе на последиплонске студије на "L’Ecole Nationale Superiere de l’Aeronautique et ‘Astronautique" - Paris, где је 1969. године код професора P. Rebuffet-а одбранио магистарски рад под насловом "Etude de l’ecoulement et de la couche limite dans une tuyere hypersonique" и тиме стекао научно звање магистра ваздухопловних наука – Maitre es Sciences Aeronautique. У Паризу наставља рад на докторској дисертацији код академика проф. Е. Брун-а, професора механике флуида на Сорбони. Године 1970. Томислав Драговић је изабран за сталног доцента за предмет Аеродинамика великих брзина. Истраживања које је започео у Паризу, наставио је на Машинском факултету Универзитета у Београду под руководством академика проф. др Мирослава Ненадовића, 1976. године на Машинском факултету Универзитета у Београду одбранио је докторску дисертацију под називом "Принудна конвекција загрејаног влакна у експлорацији надзвучних струјних поља". Томислав Драговић је изабран за редовног професора Машинског факултета Универзитета у Београду 1980. год. Био је директор Института за ваздухопловство Машинског факултета и председник Југословенског ваздухопловног друштва, чији је и оснивач. Члан је научних друштава "American Institute of Aeronautics and Astronautics", "Association Aeronautique et Astronautique de France" и "Gеsellschaft fur Angewandte Mathematik und Mechanik". Проф. Драговић је био проректор Универзитета у Београду, председник Управног одбора Универзитета у Београду, члан Савета и председник стручног савета за машинске, саобраћајне и организационе науке Универзитета у Београду. Био је председник Одбора за техничко технолошке науке Министарства за науку и технологију Владе Републике Србије и шеф катедре за ваздухопловство Машинског факултета. Објавио је 235 научних и стручних радова, значајних пројеката и стручних експертиза. Своје стваралачке способности исказао је у теоријским радовима и експерименталним истраживањима из аеродинамике, а посебно у области суперсоничних и хиперсоничних брзина. На ваздухопловном одсеку Машинског факултета држао је предавања на редовним и последипломским студијама из предмета: Аеродинамика, Механика лета, Нестационарна аеродинамика и Аеродинамичко пројектовање летелица. Водио је и био у комисијама преко 870 дипломских радова. Као ментор водио је 76 магистарских радова и 23 доктората. Од објављених радова проф. Драговића посебно се издвајају радови фундаменталних истраживања принудне конвекције у надзвучним струјним пољима. У овој области је обавио опсежна истраживања и објавио постигнуте резултате у "Comptes rendus des seance de l’Academie des Sciences" - Paris, т269, 1969., у раду "Convection forcee d’un fil dans un ecoulement hypersonique". Ово је први изведени и објављени рад у Француској о овим испитиванима у хиперсоничном струјном пољу. Саопштио је у Одељењу техничких наука, а затим објавио у ГЛАСУ CCCXVI Српске академије наука и уметности, Одељење техничких наука, књ. 15, 1979. године рад "Термички паријентални фактор и фактор рекуперације од континуалног до слободног молекуларног струјања". Затим у ГЛАСУ CCCXXXII, одељење техничких наука, књ. 20, објављује 1982. године опсежну студију "Главни параметри принудне конвекције у надзвучним струјним пољима". Проф. Драговић је држао предавања из Хиперсоничне аеродинамике на Faculte es Sciences-Paris и Експерименталне аеродинамике на Carlton University, Canada. У периоду октобар-децембар 1990. године боравио је на Florida State University где је држао предавања из Аеродинамике и Механике лета и водио део заједничког истраживачког рада. Проф. Драговић је издао монографска дела: "Аеродинамика-Теоријске основе пројектовања летелица", "Аеродинамика пројектовања летелица", "Тактичко техничке основе пројектовања летелица" и "Компресибилно струјање". Своја истраживања у области аеродинамике великих брзина усмерио је и ка реализацији првог хиперсоничног аеротунела у нашој земљи чији је пројектант и конструктор, а који је изграђен у Ваздухопловно техничком институту у Жаркову (Т-34). У мају 1983. године у радном делу овог аеротунела постигнуте су прве хиперсоничне брзине у нашој земљи (М=7). Проф. Драговић је пројектант и конструктор прве наше високоспособне ваздухопловне једрилице ВУК-Т израђене од савремених композитних материјала, на којој је први у свету увео суперкритичне аеропрофиле. Ова новина је регистрована у свим специјализованим светским часописима у којима су дати шири прикази ове запажене конструкције. Тако су објављени прикази JANE’S за 1981./82., 1983./84., 1985./86. и 1990./91. годину, Soaring No. 12, 1979., Aviation International No. 765, 1979., Flugwelt No. 2, 1980., итд. Истраживао је и пројектовао аеродинамику авиона УТВА-75. Овај авион је стандардни авион за обуку у нашим аероклубовима и Ратном ваздухопловству. Пројектовао је прву нашу лопатицу хеликоптера која је израђена од композита, стакленог и карбонског влакна. Главни је пројектант и конструктор пољопривредног авиона МОМА-НТ, вишенаменског хеликоптера ВНХ и композитних лопатица главног и репног ротора више типова хеликоптера. За свој досадашњи рад проф. Драговић је примио више домаћих и страних признања, међу којима су: диплома "Paul Tissandier" од Међународне ваздухопловне федерације (FAI, Paris 1975.), "Diplome D’Honneir, Federation Aeronautique International" за остварења авиона УТВА-75 и једрилице ВУК-Т, "Златна плакета Југословенског ратног ваздухопловства", "Плакета града Београда" 1984., и многа друга.

 

TOMISLAV DRAGOVIĆ, full member of Academy of Engineering Sciences of Serbia (AESS) from 1999., was born in town Priboj, Republic of Serbia, Yugoslavia on February 17th 1937, Serb by nationality, as the first child of his father Dragomir and mother Stana nee Jovancevic. He completed elementary and high school education in Belgrade and enrolled at Faculty of Mechanical Engineering, University of Belgrade in 1956. where eventually graduated from the Department of Aeronautical Engineering in 1961. Upon completion of the bachelor studies elected as teaching assistant with aforementioned Department. Married with two children, wife Milica and children Danijela and Vuk. He was awarded a French Government Scholarship in October 1967. for his Maitre es Sciences Aeronautique studies with the “ L’Ecole Nationale Superiere de l’ Aeronautique et l’ Astronautique” in Paris, France where under the supervision of Prof. P. Rebuffet successfully defended his Master thesis “ Etude de l’ ecoulement et de la couche limite dans une tuyere hypersonique” and achieved the title of Master of Aeronautical Science. In Paris, he continued the work on his doctoral dissertation under the supervision of Academician Prof. E. Brun, a professor of fluid mechanics at Sorbone University, Paris. By 1970. He was elected as assistant professor for the subject of high-speed aerodynamics. Pursuant to the research initiated in Paris he continued his studies at Faculty of Mechanical Engineering, University of Belgrade under supervision of Academician Prof. Miroslav Nenadovic. In 1976. he successfully defended his Ph.D. thesis “Forced Convection of Hot Wires in Exploration of Supersonic Fluid Flow”. Tomislav Dragović was elected associate professor in 1977. and full professor in 1980. at Faculty of Mechanical Engineering, University of Belgrade. He was managing director as well as founder of the Aeronautical Engineering Institute and Chairman of Yugoslav Aeronautical Society. Prof. Dragović is member of various scientific associations such as “American Institute of Aeronautics and Astronautics”, “Association Aeronautique et Astronautique de France” and “Gеsellschaft fur Angewandte Mathematik und Mechanik”. Prof. Dragović was vice-rector at University of Belgrade, President of the Managing Board at University of Belgrade, Member of the University Council as well as Chairman of the Scientific Council for mechanical, traffic and organizational sciences at University of Belgrade. He was also a Chairman of the Board for technical and technological sciences with the Ministry of Science and Technology of Republic of Serbia and Head of the Aerospace Engineering Department at Faculty of Mechanical Engineering. He is one of the founders of Miitary Aeronautical Technical Institute in Zarkovo, on which he was a professor. Prof. Dragović has published more than 235 scientific papers and editions, significant projects and scientific expertise. His outstanding capabilities in the field were proven by many theoretical works as well as experimental research on the topic of aerodynamics, especially in the area of supersonic and hypersonic flow. Prof. Dragović teaches several courses on undergraduate and graduate studies at Aerospace Engineering Department at Faculty of Mechanical Engineering, such as aerodynamics, flight mechanics, unsteady aerodynamics and aerodynamics of aircraft design. Prof. Dragović was presiding and participating in over 870 Committees for the graduate degree. He personally supervised 76 master dissertations as well as 23 doctoral dissertations. Out of ample range of his published works, special status goes for his fundamental research in the field of forced convection in supersonic fluid flow. With reference to this area Prof. Dragović conducted many theoretical and experimental researches and published the following results in “Comptes rendus des séance de l’ Academie des Sciences“ Paris, t269 1969. as part of his work “Convection forcee d’un fil dans un ecoulment hypersonique”. This work of his represented also the first conducted and published work in France on the topic of research in hypersonic fluid flow. Prof. Dragović had stayed and held lectures on the topic of hypersonic aerodynamics at Faculte es Sciences, Paris and Faculty of Experimental Aerodynamics, Carlton University, Canada. In the period from October-December 1990. he was a visiting professor and held lectures on Florida State University, where also was engaged in joint research team. Prof. Dragović issued the following monographic books: “Aerodynamics – theoretical bases of the aircraft design”, “Aerodynamics of the aircraft design”, “Tactical and technical bases of the aircraft design” and “Compressibility flow”. His scientific research on the field of high-speed aerodynamics was also aimed toward the realization of the first domestic Hypersonic Wind Tunnel, where he was chief designer and constructor. This hypersonic tunnel (T-34) was built at Aeronautical Technical Institute in Zarkovo. Back in 1983. in the operating section of the tunnel the first hypersonic speed ever in Yugoslavia, was achieved (M=7). Prof. Dragović is chief designer and constructor of the first domestic high performance sailplane VUK-T made out of composite materials. For the first time in the world Prof. Dragović built into this sailplane supercritical airfoils. The reviews about it were printed in JANE’S editions from 1981/82., to 1990/91.; Soaring No. 12 in 1979.; Aviation International No. 765 in 1979; Flugwelt No.2 in 1980, etc. Prof. Dragović was in charge of the research and aerodynamic design of the aircraft UTVA-75, the standard training aircraft in our Air Force and aeronautical sport clubs. Prof. Dragović is chief designer and constructor of advanced technology agriculture aircraft MOMA-NT, all-purpose helicopter VNH and new composite rotor blades for French helicopter Gazzelle and Russian helicopter Mi-8. Long and fruitful work of Prof. Dragović was acknowledged with several domestic and international awards, among which: “Paul Tissadier” certificate issued by Federation Aeronutique International (FAI, Paris, – 1975.), “Diplome D’Honneir“ given by FAI for his accomplishments regarding aircraft UTVA-75 and sailplane VUK-T, “Golden Plaque of Yugoslav Air Force”, “City of Belgrade honorable Plaque” in 1984. as well as many other awards.