ЗОРАН ЈОВАНОВИЋ,
дописни члан
Академије
Инжењерских
Наука Србије
од 2007. године. Рођен 1950
год. у
Београду где
је и
финализирао
елементарно
школовање (1969)
Инжењерске
студије (1974) и
магистратуру
(1977)
финализирао
на МФБ са
максималном
ефикасношћу.
Докторирао (1983)
на МФК из
области 3Д моделирања
струјања и
сагоревања
код мотора.
Научни саветник
је почевши од
2002. год. (МФБ). У
интервалу 1975-79
на МФБ а
после тога у
ИНН Винча
(директор Инст.
за моторе и
возила и ћлан
Управног
одбора ИНН
Винча).
Партиципира
у раду више
Министарстава
Републике
Србије (за
науку, за
капиталне
инвестиције).
Претставник
садашње и
свих
претходних
државних
формација у Групи
Експерата
Уједињених
Нација у две
потпуно
хетерогене области
(UN/ECE/ITC/WP15–UN ID 343) и (UN/ECE/ITC/WP29/ GRB – UN ID 310)
од 1983, односно 1989
године. Много
пута је
боравио на
Универзитетима
и Лабораторијама
у Европи и
Америци и
радио (сарађивао)
са светским
ауторитетима
из неколико
хетерогених
научно-истраживачких
области (Imperial College, London,
UK, Cranfield Institute of Technology, Cranfield, UK, Lehrstuhl fuer Angewandte
Thermodynamik and LTT TH Aachen, Germany, Carneggie-Mellon University
Pittsburgh, USA, Institute of Sound and Vibration Southamton, UK, Transport and
Road Research Laboratory, UK, Istituto Motori, Centro Recerche Nazzionale,
Napoli, Italy, Anstalt fuer Verbrennungsmotoren prof. List, Graz, Austria,
Nuclear Electric, Oldbury-on-Severn, Thornbury, Bristol, UK, итд.)
што је у
великој мери
утицало на
активност и
научниистраживачки
профил. Поред
тога више од 60
пута био је у
краћим
официјелним
посетама
разним институцијама
и
компанијама
као UTAC, OPEL, UVMV, Universidad Politecnica-Valencija,
итд Објавио
је више од 150
публикација
у опсегу од
монографија
интернационалног
значаја до
саопштења на
конгресима и
конференцијама
као и више од 200
различитих
компјутерских
програма,
студија и
извештаја за
Министарства
и привредне
организације.
У последњих 20.
година
партиципирао
је као
руководилац
пројекта или
подпројекта
у више од 20
научноистраживачких
пројеката из области
моделирања
струјања и
сагоревања
код мотора
СУС, анализе
и редукције
буке мотора и
моторних
возила и
транспорта
опасних
терета
финансираних
од стране
Министарства
за науку. Био
је члан око 20
научних или
програмских
одбора
разних
конгреса,
конференција
и
симпозијума.
Има врло
добар
активитет у
домену
предавања по
позиву и
реализације
магистарских
и докторских
радова. Искрено,
врло је
активан и у
изради
локалне и интернационалне
легислативе
за
хомологацију
и контролу
саобразности
мотора и
моторних
возила.
Крајем 80.-тих година, међу првима у свету, је почео да се бави проблематиком примењене компјутерске динамике флуида у области мотора и моторних возила тј. виседимензионалним нумеричким моделирањем нереактивних и реактивних струјања (сагоревања) у компликованој геометрији што је резултирало великим бројем резултата. Нека ннумеричка исраживања (уз помоћ SUN Ultra Spark рачунара) су врло атрактивна и за млађе генерације које долазе. Увек је функционисао у домену компјутерске динамике флуида (нумеричко генерирање мреже, нумеричко решавање разних форми релевантних једначина), фундаменталног описа физичких (турбуленција, упаљење, формирање језгра пламена, простирање пламена, гашење пламена) и хемијских система (равнотежна и неравнотежна хемијска кинетика) а посебно интеракције макро струјања, турбуленције и хемијске кинетике. Уз помоћ тензоског рачуна је развио и презентирао "квази" векторе базиса и "квази" Кристофелове симболе друге врсте који експлицитно садрзе брзине граничних контура и олакшавају решавање реактивног и нереактивног струјања у компликованој геометрији са покретним границама (кретање клипа и вентила код мотора). Значајни резултати су остварени у области оптимизација геометрије комора за сагоревање, усисних канала, пројектовања геометрије издувних система итд.
Секундарна област науцне активности је проблематика буке мотора и моторних возила. Развио је оригинални теоретско-експериментални системски приступа за редукцију буке моторних возила у експлоатацији који обухвата идентификацију доминантних извора буке возила на бази експерименталних истразивања и нумеричке атенуације, квантификацију акустичке ефикасности уграђених елемената, дефинисање акустичког потенцијала појединих извора буке, примену синергијскцг модела за срачунавање дистрибуције укупне спољашње буке возила на изворе у нестационарним условима, дефинисање циљног укупног спољашњег нивоа буке возила која је диригована неким стандардима или директивама, коресподенцију нумерчких вредности захтеваних апсолутних пригушења буке појединих извора са квалитативним нивоом интервенција, срачунавање ефеката релативних пригушења појединих извора на укупну спољашњу буку, срачунавање акустичког потенцијала возила и издвајање оних комбинација пригушења (решења) које задовољавају захтевани ниво укупне спољашње буке возила. Овај компликовани системски приступ се показао у пракси као врло успесан јер је примењен на више од 10 возила из програма производа ФАП Прибој. ТАЗ – Загреб, ФАС – Скопље и ТАМ Марибор. У овој области је реализован и примењен велики број оригиналних техничких резултата.
Терцијерна област научне активности је проблематика опасних материја у опсегу од експлозива до радиоактивног материјала. Истраживања у овој области су у врло широком опсегу и обухватају како примену ЦФД за моделирање детонације и фрагментације возила-цистерни у циљу пројектовања анти-детонативних возила-цистерни тако и развој еклектичких и нееклектичких информационих система за безбедан превоз опасних материја Нека решења за дефинисање интеррелација између конструкционих параметара возила цистерни и опасних материја као и евалуација компатибилности материјала цистерни и опасних материја су апсолутни новитет на овим просторима.
ZORAN JOVANOVIĆ, Corresponding Member of Academy of Engineering Sciences of Serbia since 2007. Elementary education finalized in place of birth (Belgrade, 1950). Engineering studies (B.Sc, 1974) and M.Sc studies (M.Sc, 1977) finalized at the Faculty of Mechanical Engineering, University of Belgrade with maximum efficiency. He took the degree of Ph.D at the University of Kragujevac (1983) in domain od 3D numerical modeling of fluid flow and combustion in SI engines. Scientific advisor (Mech. Eng. Belgrade) since 2002. Abode at the Faculty of Mech. Engr. Belgrade until 1979. Permanently employed in the Institute of Nuclear Sciences Vinča at the post of GM (Director) of the Center for IC engines and Motor Vehicles. Two mandates for Board of Directors in Vinca Institute. Certain assignments within Ministry for Science and Ministry for Transport. The representative of Serbia (of former states as well) in United Nations Group of Experts for two entirely heterogeneous topics (UN/ECE/ITC/WP15–UN ID 343) and (UN/ECE/ITC/WP29/ GRB – UN ID 310) since 1983 and 1989 respectively. Sooth to say he spent a lot of times at various Universities worldwide in colaboration with fairly avowed authorities in a few different disciplines (Imperial College, London, UK, Cranfield Institute of Technology, Cranfield, UK, Lehrstuhl fuer Angewandte Thermodynamik and LTT TH Aachen, Germany, Carneggie-Mellon University Pittsburgh, USA, Institute of Sound and Vibration Southamton, UK, Transport and Road Research Laboratory, UK, Istituto Motori, Centro Recerche Nazzionale, Napoli, Italy, Anstalt fuer Verbrennungsmotoren prof. List, Graz, Austria, Nuclear Electric, Oldbury-on-Severn, Thornbury, Bristol, UK etc.) affecting to the certain degree his activity and scientific profile thereafter. In addition he was mingling more than 60 times theough various institutions and companies such as UTAC, OPEL, UVMV, Universidad Politecnica-Valencija, etc He was the author/co-author of more than 150 printed items ranging from manuscript of international level until proceedings and papers presented at various Congresses and more than 200 computer codes (source), studies and technical reports for Ministries and fairly esteemed commercial companies. In last 20 years he participated, primarily as a project leader, in more than 20 scientific projects as regards numerical modeling of fluid flow and combustion, noise of engines and motor vehicles and transport of dangerous goods activated by direct financial support of Ministry of Science and its regional detachments. He was taking part as a member of scientific/organizational board in more than 20 congresses, symposia and conferences. The fairly famed image in dealing with international legislation concerning type approval and conformity assesment system of engines and motor vehicles.
At the very late of 80., not on the flank worldwide, he commenced to cope with multidimensional numerical modeling of non-reactive and reactive fluid flow (combustion) in complicated geometry of IC engines and motor vehicles yielding the bunch of extremely interesting results thereafter. Some of the results obtained by dint of SUN Ultra Spark computers were fairly attractive for young people and as an instruction tool will serve over the generation ahead. He was fervent in tackling to computational fluid dynamics (numerical grid generation, numerical solution of various forms of relevant set of equations), fundamental description of of physical (turbulence, ignition, flame kernel formation, flame propagation, flame quenching) and chemical systems (equillibrium and non-equillibrium kinetics) and particularly interaction/interplay of macro flows, turbulence and chemical reactions. By dint of tensor calculus he derived and presented timelike „quasi“ base vectors and „quasi“ Christoffels symbols of the second kind in metric form of conservation equations (explicit contour velocity) alleviating the solution of non-reactive and reactive fluid flow in a complicated geometry with moving boundaries (piston and valve displacement). The fairly significant results were obtained in combustion chamber geometry optimization, intake port profile optimization and reactive muffler design.
Some interesting results were achieved in an entirely different field such as MV noise abatement. Namely, he developed the original system approach for motor vehicle (MV) in use noise reduction. This approach encompasses MV source identification, calculation of acoustic efficiency of certain components, determination of acoustic potential of noise sources, the application of sinergic model for the calculation of the distribution of the overall MV noise in nonstationary conditions, the correspondance of exact numerical values of attenuation of MV noise sources with qualitative set of interventions, the calculation of the effect of relative attenuation of certain niose sources on the overall <mv noise, the calculation of the acoustic potential of the whole vehicle and selection of certain combination of attenuation that comply with MV noise requested. This approach was successfully applied on more than 10 motor vehicles in use manufactured by FAP, TAZ, FAS and TAM.
Some original achievments were encountered in the field of dangerous goods as well. The quest in this field is fairly broad ranging from 3D modeling of explosion of tank vehicles until the development of eclectic and non-eclectic information systems for the safe transport of dangerous goods. Some resuls such as the evaluation of the compatibility between dangerous substances and tank vehicle design parameters and materials used are absolute novelty in the field.