НИКОЛА
БАБИН,
дописни члан
АИНС од 2004.
године, рођен
је 01. 02. 1937. године у
Сенти, од оца
Јована и мајке
Јелене -
Мрђанов. По
националности
је Србин.
Машински
факултет (1960),
магистарске
студије (1970) и
докторску
дисертацију
(1980) завршава на
Машинском
факултету у
Београду.
Након
дипломирања
ради у ЖТО
Нови Сад,
фебруара 1962.
постаје асистент,
1970. доцент, 1981.
ванредни
професор, а 1987.
године
редовни
професор на
предмету
Транспортне
машине, на
Факултету
техничких
наука у Новом
Саду. Шеф
Катедре је од
1975., а био је
Секретар
Института
Масинског
факултета (1968-1970)
и директор
Института у
два наврата у
периоду (1970-1971) и
(1992-1998) и шеф
Машинског одсека
(1996-1998). У току
школске 1987/88 и 1988/89
године држао
је наставу из
предмета
Транспортне
машине на
Машинском
факултету у
Београду и
одељењима у
Ужицу и
Ваљеву, а 1987/88
године на
Машинском
факултету у
Сарајеву.
Марта 2003.
одлази у
пензију. Од 2001.
до 2003. је
потпредседник,
а од јануара 2003.
године
председник
Удружења
универзитетских
професора у
Новом Саду.
Био је ментор у изради 5 магистарских и 4 докторска рада. До сада је објавио 2 монографије и 4 књиге и око 240 научних и стручних радова, од тога 2 патента и 120 реализованих пројеката. Учесник је на преко 50 научних скупова у земљи и иностранству, и европским конференцијама професора за транспортну технику, а 2004. године био је организатор овакве конференције у Новом Саду.
У више наврата боравио је на више факултета у Европи, а као стипендиста ДААД 1977. године боравио је 3 месеца на техничкој високој школи у Дармштату.
Био је члан Југословенске делегације на заседању СЕВ-а за доносење прописа у вези жичара; Југословенског друштва за машинске елементе и конструкције; Југословенског комитета за теорију машина и механизама; Комисије за доношење Југословенских стандарда за дизалице; а сада је члан Одбора техничке секције при Матици Српској у Новом Саду; и члан Редакционог одбора часописа "Техника" за област машинства; Добитник је награде за животно дело Удружења универзитетских професора у Новом Саду за 2006. годину, Првомајске награде града Новог Сада за 1980. годину и Златне плакете ФТН-а. За успешну сарадњу на пољу пројектовања опреме за фабрику станова "1. Мај" из Бачке Тополе добио је златну диплому поводом пуштања фабрике у погон. Ожењен је супругом Невенком рођеном Рончевић, има два сина Јована и Михајла и унука Николу. Користи се немачким, руским и мађарским језиком.
Најзначајнија научна и стручна остварења су:
Већи део истраживачког рада односи се на проучавање динамичког понашања транспортних машина у реалним условима уз принцип посматрања машине као ''активне конструкције''. Одређени број истраживачкх радова односи се на динамичку стабилност против претурања порталних и конзолних дизалица, уз коришћење новог принципа индукованих ослоначких притисака. У свом научном раду у великој мери је користио и експериментална испитивања ради верификације добијених решења, а посебно се бавио утицајем унутрашњег трења у металу на могућност праћења динамичких појава на конструкцији.
Као приказ оваквих проучавања представљају радови:
N. Babin i sar.: Einige Probleme fon Modellprüfungen durch elektrische Denungs messgerete. VI Kongres über Material prüfung Budapest, октобар 1978. Зборник радова, страна 427-431. У раду се анализира утицај дебљине лепка на грешке при мерењу напона путем мерних трака код моделских испитивања.
N. Babin: Der Einflus der inneren Reibung das Werkstoffes auf die Messung der dinamischen Belastungen einer Konstruktion. VII Kongres an matgerial testing, Budimpešta, 1982. Зборник радова стр. 1013-1016. У раду се анализира утицај унутрашњег трења у материјалу на кашњење деформација за напоном при праменљивом динамичком оптерећењу као и могуеност одређивања овог утицаја.
N. Babin, M. Georgijević: Dynamische Analyse und möglichkeiten der Verminderung und Belastung durch einsatz von elektronischen Komponenten. VII Internationalen Tagung für Fördertechnik, Dresden, 1984. DDR - Зборник радова стр. 46-57. Рад указује на могућности које пружа моделска анализа динамичких оптерећења код дизаличких машина, при чему се поред осталих утицаја анализира и утицај погонског мотора на динамику целог система.
N. Babin: Dynamische Belastungen während der Arbeit des Kabelkranes. dhf – Internationale Fahzeitschrift für Förder, lager-und Transporttechnik, N° 11, новембар 1994, стр. 44-47. У раду се дефинишу динамичка оптерећења у току рада кабел-крана, свођењем реалног система на рачунски модел, с тим да се добијени резултати упоређују на примеру испитивања у раду кабел-крана коришћеног на изградњи моста на Крку.
У току своје дугогодишње сарадње са привредом дао је низ оригиналних решења кроз реализоване пројекте (систем за дизање моста NAAMANYA у Ираку, хангарска врата на аеродрому Никола Тесла (21,8х120 метара), комплетна опрема за фабрику станова ''1. Мај'' у Бачкој Тополи, и две фабрике керамичких плочица на Куби и Египту, више пројеката за реконструкцију жичара у циљу аутоматизације и пораста капацитета, итд.
NIKOLA BABIN, Corresponding Member of AESS from 2004, born on February 1st, 1937 in Senta, from father Jovan and mother Jelena Mrđanov, Serbian nationality. He accomplished Faculty of Mechanical Engineering in Belgrade in 1960 and later completed his postgraduate studies in 1970 and obtained the Ph.D. degree from the Faculty of Mechanical Engineering in Belgrade in 1980. After graduating he found employment with ŽTO in Novi Sad. In February 1962 he was elected assistant, in 1970 assistant professor, in 1981 associate professor and in 1987 full professor for the subject Transporting machines with the Faculty of Technical Sciences in Novi Sad. He was Head of the Chair (1975-2002), secretary (1968-1970) and director (1970-1971 and 1992-1998) of the Mechanical Engineering Institute of the Faculty of Mechanical Engineering, and the Head of the Mechanical Engineering Department of FTN (1996-1998).
During school seasons 1987/88 and 1988/89 he taught the subject Transporting Machines at the Faculty of Mechanical Engineering in Belgrade and its departments in Užice and Valjevo and during season 1987/88 at the Faculty of Mechanical Engineering in Sarajevo. He retired in March 2003. He was vice-president (2001-2003) and in 2003 became president of the Society of University Professors in Novi Sad.
He has been supervisor for 5 M.Sc. theses and 4 Ph.D. theses and in the moment he is supervising 2 Ph.D. theses more. He is the author of 2 monographs, 4 books and about 240 scientific and professional papers, 2 patents and about 120 realized projects. He has taken part either as author of the papers or as a member of organizational committees in over 50 scientific and professional meetings in the country and abroad. He has taken part in several European conferences of the professors in the field of transporting techniques, and in 2004 he was the coordinator of this conference in Novi Sad.
On a few occasions he has visited a certain number of faculties in Europe, and as a DAAD scholarship fellow he spent 3 months at Technische Hochschule in Darmstadt in 1977.
He was the member of: Yugoslav delegation to the SEV conference for the adoption of regulations concerning cable ropeways; Yugoslav Society for Machine Elements and Structures; Yugoslav Committee for the Theory of Machines and Mechanisms; national Technical Committee for the Standardization of Cranes; Board of Technical Section at Matica Srpska in Novi Sad; Editorial Board of the journal "Tehnika" for the field of mechanical engineering. He was the winner of the May Day Award of City of Novi Sad in 1980 and the prizewinner of the Golden Medallion of FTN in Novi Sad. For the successful collaboration in projecting the equipment for industrial fabrication of buildings for ''May 1st" in Bačka Topola, he received the golden scroll of honour on the occasion of the enterprise coming into operation. He is married with Ph.D. Nevena née Rončević and has 2 sons: Jovan and Mihajlo, and a grandson: Nikola. He has working knowledge of German, Russian and Hungarian languages.
His most important scientific and professional achievements: The greater part of his scientific research refers to the study of dynamic behaviour of transporting machines in real operational conditions, regarding the machine as an "active structure". A certain number of his research papers considers the dynamic stability against overturning of portal and console cranes, using the new principle of induced support forces. In his scientific activities he has widely used experiments in aim to confirm the obtained solutions. The object of his special interest was the influence of the internal friction in metals upon the possibility of surveying the dynamic phenomena in structures.
The following papers represent the illustration of such investigations:
Babin N. et al: Einige Probleme von Modellpriifungen durch elektrische Dehnungsmeßgeräte. VI Kongreß über Materialprüfung, Budapest, October 1978 (Influence of glue layer thickness upon the errors of tensometric stress measuring in model researches),
Babin N: Der Einfluß der inneren Reibung des Werkstoffes auf die Messung der dynamischen Belastungen einer Konstruktion. VII Congress on Material Testing, Budapest, 1982 (Influence of material internal friction upon the delay of deformation in relation to variable dynamic loading),
Babin N, Georgijević M: Dynamische Analyse und Möglichkeiten der Verminderung der Belastung durch Einsatz von elektronischen Komponenten. VII Internationale Tagung fur Fördertechnik, Dresden, 1984 (Possibility of model analysis of crane dynamic loadings, influence of driving motor upon the dynamic behaviour of the whole crane system),
Babin N: Dynamische Belastungen während der Arbeit des Kabelkrans. dhf - Internationale Fachzeitschrift für Förder-, Lager- und Transporttechnik, N° 11, 1994 (Dynamic loadings of cable crane on the basis of calculation model, compared with the results obtained on a cable crane in operation during building the bridge towards Isle of Krk – Adriatic Sea).
During his long-lasting collaboration with industrial companies, he has given the series of original solutions verified through the realized projects, such as the bridge lifting system over Naamanya river in Iraq, hangar gate on the airport “Nikola Tesla” in Belgrade (21,8x120 m), the complete equipment for the industrial fabrication of buildings for ''May 1st" in Bačka Topola, 2 factories for wall tiles production in Egypt and Cuba, and a series of projects concerning reconstruction of cable ropeways.